För att förstå utmaningarna för kritiken i det framtida medielandskapet har det för Kritiklabbet varit ovärderligt att utbyta lärdomar med våra europeiska samarbetspartners. Vi har varit med att skapa nätverket ”Art of Criticism” tillsammans med de nederländska initiativen Institute of Network Cultures (INC) och Domain voor Kunstkritiek (DvK). Även om labbet lägger ner i sin nuvarande form kommer utbytet kommer att fortsätta med Fria Seminariet i kritik (FSL) som den svenska parten. Art of Criticism har redan en lång rad kritikinstitutioner runt omkring Europa knutna till sitt nätverk. Vad alla dessa institutioner har gemensamt är ett sökande efter nya former att producera, distribuera och finansiera kritiska praktiker i en postdigital verklighet.
Nyligen deltog Kritiklabbets redaktör Axel Andersson i en ”kritisk intervention” under Kunstenfestivaldesarts i Bryssel som på många sätt var typiskt för den typ av arbete som vi vill utföra tillsammans med våra europeiska vänner. En belgisk värdinstitution, tidskriften Rekto:verso, arrangerade tillsammans med INC och DvK en experimentell workshop med målet att presentera multimedial kritik med nya webbpubliceringsverktyg. Tolv medverkande, från främst Benelux, men också andra delar av Europa, samlades för att lära sig om ny programvara inom Long Read och Podcast med hjälp av professorer vid lokala journalisthögskolor. Det var inte bara kritiker som deltog, utan även ljud- och videokonstnärer samt kulturjournalister.
Resultatet från ”Cross Critique” har nu publicerats av Rekto:verso, länken hittar ni här. Informationen är på flamländska. Tre av bidragen gjordes på engelska eller med engelsk version. En recensionsantologi med sju medverkande kring pjäsen ”La Plaza” av El Conde de Torrefiel, en omnibusrecension av Camilla Claré (Italien) och en recension av Milo Raus ”La Reprise” från Rekto:versos redaktör Wouter Hillaert.
Redaktionen