september 04, 2017
Tova Gerge resident på Kritiklabbet

  Kritiklabbet har det stora nöjet att välkomna Tova Gerge som i september och oktober innehar labbets kritikerresidens.   Residensprojektet utgår från konstens och kritikens ömsesidiga relation. Tova kommer att..
Läs mer

augusti 14, 2017
Föreläsning om kritikens förhållande till det privata och offentliga

Varje år sedan 2011 arrangerar den franske filosofen Bernard Stigler en sommarakademi i den lilla byn Epineuil le Fleuriel i Cher. Som vid fyra tidigare tillfällen medverkade Kritiklabbets redaktör Axel..
Läs mer

juli 17, 2017
Kritiklabbet i samarbete med nederländska systerorganisationer

Här i dagarna kom det glädjande beskedet att projektet ”Art Criticism in the Digital Age” som Kritiklabbet medverkar i har fått finansiering av det nederländska vetenskapsrådet Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk..
Läs mer

juli 03, 2017
Residensplats på Kritiklabbet

Vad är framtidens kritik? På Kritiklabbet arbetar vi en kombinerad laboratorie- och redaktionsmiljö för att fundera på kritikens konstnärliga, tekniska och ekonomiska utveckling. Finansiering kommer från Bonnier men Kritiklabbet äger..
Läs mer

juni 14, 2017
En kritisk vår

Vårens allra sista texter handlar om dansk poesi och biografiska dokumentärer. Kritiklabbets senaste praktikanter Minna Berglund, Pim Verkleij och Viktor Andersson går vidare i sina studier, det har varit en..
Läs mer

juni 13, 2017
Image and Life: Pim Verkleij on the Biopic Documentary

  Take these two scenes from Raoul Peck’s I Am Not Your Negro; in the first, we are shown footage of recent protests in Oklahoma and San Diego, following the..
Läs mer

juni 13, 2017
Ett samlande, ett sönderfall – Minna Berglund läser Amalie Smiths Cell

  ”Jag längtar efter en strikt vetenskap att känna mig trygg i” skriver den danska poeten Amalie Smith i Cell. Samling (2017) som kommit ut i svensk översättning av Jonas..
Läs mer

juni 12, 2017
Liveessän ”Den sista människan”

Felice Rova anordnade den första Liveessän på Teater Tribunalen 19 maj. Ämnet var ”Den sista människan”. Livsessäformatet är något som Felice utarbetat på Kritiklabbet under våren 2017. Nu finns dokumentation..
Läs mer

maj 30, 2017
Doesn’t mean that much to me to mean that much to you

Kan en konstform som vägrar kritiken lära kritiken det den behöver kunna för att överleva in i framtiden? Tidigare denna vår lanserades Graffitiguiden – resultatet av ett experiment initierat av..
Läs mer

maj 29, 2017
Trofast som en varghund: Ludvig Köhler läser Stewe Claeson

  Kritikerns arbete är ett slags seglande över torget. Dennes göromål är ofta inte väsensskilda från poetens. Snarare är de tätt sammanbundna i många avseenden. Poeten seglar också fram över..
Läs mer

maj 24, 2017
Relativt mästerligt

Blev ombedd att leverera två små tilläggsåsikter till en krönika jag skrivit, en ”bäst just nu”, en ”sämst just nu”, på några få hundra tecken styck, en lustig liten släng..
Läs mer

maj 22, 2017
Öknens skiljelinjer: Emil Öhlén om Ibrahim al-Konis Guldsand

En ung tuareg, Ukhayyad, lever nomadliv i Saharaöknen. När han får en skäckig och enormt eftertraktad mehari-kamel, Skäcken, i gåva drabbas han av hybris. Ett händelseförlopp sätts igång som leder..
Läs mer