maj 16, 2017
En procent till kritiken!
Den offentligt finansierade kulturen bör också utvärderas i det offentliga, även efter att tidningar och tidskrifter inte kan upprätthålla en professionell kritik. Genom att ta inspiration från enprocentrekommendationen vad gäller..
Läs mer
maj 09, 2017
Kritikens dolda villkor
Mycket av tiden är det bara jag och datorn. Jag och böckerna. Det är inte ensamt per se; i kritiken och det skönlitterära skapandet rör jag mig genom världar bestående..
Läs mer
maj 08, 2017
Kultur, kritik och offentlighet i Bergslagen. Kritiklabbet på väg.
Kritiklabbet har nu påbörjar sin Bergslagsresa! Mellan 8 och 11 maj så åker vi kors och tvärs för att prata med olika aktörer om kultur, kritik och offentlighet. Nedan kommer..
Läs mer
maj 03, 2017
Dans som flöde eller glädjedödare: Minna Berglund om koreografi och kritik
Hur ska dansen förhålla sig till en redan politiserad och estetiserad kropp? Vad är relationen mellan dansen och kroppen? Den kittlande känslan av att se en hänförande dans är ytterst..
Läs mer
april 25, 2017
Agoranauterna
Det var när jag hjälpte en vän med att läsa igenom en föreläsning han skulle ge som jag oförhappandes slogs av att Aristoteles beskrivning av hur just slumpen fungerar är..
Läs mer
april 24, 2017
”Djur och inte djur, kroppar och inte kroppar”: Viktor Andersson om Gerard Byrnes verk Film i en bild
Att filma i en bild kan låta som ett svårutfört uppdrag. Måhända kan det tänkas som ett försök att åstadkomma ett mått av rörelse inuti det som är stilla, i..
Läs mer
april 18, 2017
De blödande nätverken: Alexander Svedberg om Augmented Reality och kritik
Tanken att text och bild äger olika förutsättningar har funnits med oss sedan antiken och genomsyrar fortfarande litterär produktion, kommunikation och reception. Men håller detta på att ändras? Idag läggs..
Läs mer
april 18, 2017
Att åldras till ett barn: Sophia Palmén ser Försökskaninerna
Det börjar i ett provisoriskt väntrum på en avdelning för dementa. Modern (Marie Göranzon) skjuts in i rullstol klädd i babyrosa och med en turbanliknande sjal knuten runt det lagda..
Läs mer
april 13, 2017
Crime a High Price to Pay for ”The Salesman”: Pim Verkleij on Asghar Farhadi’s New Film
While furnishing their new apartment, Rana (Taraneh Alidoosti) is on the phone with her husband Emad (Shahab Hosseini), instructing him which groceries to get. She suspects he’s home when the..
Läs mer
april 11, 2017
Ett format för ett ändlöst nu: Ludvig Köhler om podden
I en passage i George Orwells klassiska roman 1984, från 1949, beskriver protagonisten Winston Smith tidsuppfattningen i Oceanien: Historien har stannat. Ingenting existerar utom ett ändlöst nu. Jag kommer osökt..
Läs mer
april 10, 2017
Skytteln som följer trasslet: Minna Berglund om Anna Boghiguian
Vävda andetag, eller flätade vindar: ordleken i Woven Winds återfinns redan i utställningens titel. En associationskedja som löper över flera olika betydelser samtidigt. Anna Boghiguians första och klart sevärda..
Läs mer
april 04, 2017
Att kritisera det som inte finns
Varför inte så här? Kritikern beskriver. Oklart om någon lyssnar. Anledningarna till att lägga händerna för öronen och stänga ingångarna till den kreativa kammaren ursäktar, eller kanske i vissa..
Läs mer