april 25, 2017
Agoranauterna

Det var när jag hjälpte en vän med att läsa igenom en föreläsning han skulle ge som jag oförhappandes slogs av att Aristoteles beskrivning av hur just slumpen fungerar är..
Läs mer

april 24, 2017
”Djur och inte djur, kroppar och inte kroppar”: Viktor Andersson om Gerard Byrnes verk Film i en bild

Att filma i en bild kan låta som ett svårutfört uppdrag. Måhända kan det tänkas som ett försök att åstadkomma ett mått av rörelse inuti det som är stilla, i..
Läs mer

april 18, 2017
De blödande nätverken: Alexander Svedberg om Augmented Reality och kritik

Tanken att text och bild äger olika förutsättningar har funnits med oss sedan antiken och genomsyrar fortfarande litterär produktion, kommunikation och reception. Men håller detta på att ändras? Idag läggs..
Läs mer

april 18, 2017
Att åldras till ett barn: Sophia Palmén ser Försökskaninerna

Det börjar i ett provisoriskt väntrum på en avdelning för dementa. Modern (Marie Göranzon) skjuts in i rullstol klädd i babyrosa och med en turbanliknande sjal knuten runt det lagda..
Läs mer

april 13, 2017
Crime a High Price to Pay for ”The Salesman”: Pim Verkleij on Asghar Farhadi’s New Film

While furnishing their new apartment, Rana (Taraneh Alidoosti) is on the phone with her husband Emad (Shahab Hosseini), instructing him which groceries to get. She suspects he’s home when the..
Läs mer

april 11, 2017
Ett format för ett ändlöst nu: Ludvig Köhler om podden

I en passage i George Orwells klassiska roman 1984, från 1949, beskriver protagonisten Winston Smith tidsuppfattningen i Oceanien: Historien har stannat. Ingenting existerar utom ett ändlöst nu. Jag kommer osökt..
Läs mer

april 10, 2017
Skytteln som följer trasslet: Minna Berglund om Anna Boghiguian

  Vävda andetag, eller flätade vindar: ordleken i Woven Winds återfinns redan i utställningens titel. En associationskedja som löper över flera olika betydelser samtidigt. Anna Boghiguians första och klart sevärda..
Läs mer

april 04, 2017
Att kritisera det som inte finns

  Varför inte så här? Kritikern beskriver. Oklart om någon lyssnar. Anledningarna till att lägga händerna för öronen och stänga ingångarna till den kreativa kammaren ursäktar, eller kanske i vissa..
Läs mer

april 04, 2017
En självsvält närd av delade trauman: Viktor Andersson läser Han Kangs Vegetarianen

  Ett oerhört våld väller fram: bortträngningar, förnekelser – obönhörliga erinringar av all den glömska som krävs för att fortsätta leva. Uppstigande trauman. Det går inte att fortsätta, men livet..
Läs mer

april 03, 2017
Marginality and Hospitality: Pim Verkleij on Aki Kaurismäkis ”The Other Side of Hope”

The Other Side of Hope’s (Toivon Tuolla Poulen) opening scene is a masterclass of economic storytelling in which Wikström (Sakari Kuosmanen) walks out on his alcoholic wife, without any immediate..
Läs mer

mars 31, 2017
Förskjutning och mening – Sebastian Andersson om Stina Pettersson

Var befinner sig marginalen tidsligt? Hur långt bortom är ett ”vid sidan” av läsningen? Sebastian Andersson såg Stina Petterssons utställning Mitt i en mening som visades från slutet av februari..
Läs mer

mars 30, 2017
Förryckta berättelser från Argentinas mörka hörn – Nelly Wahlfort läser Mariana Enriquez

Noveller sa vi inte om sådana här berättelser när jag var nio, det hette spökhistorier. Rysligt övernaturlig dramaturgi. Hemska slut att läsa hopkurad under möbler på tok för stora för..
Läs mer